Pri meditaciji ni nobeno teoretično znanje in nobena anatomska vizualizacija
kundalinija* resnično smiselna. Ko to rečem, ne mislim, da kundalinija
ali čaker ni. Kundalini je, čakre so, toda tu nikakršno znanje ne pomaga.
Nasprotno, celo ovira lahko. Lahko iz marsikakšnega razloga postane prepreka.
Eden od teh razlogov je, da se vsako znanje o kundaliniju ali o ezoteričnih
poteh bioenergije - notranjih poteh elan vitala - posplošuje. Dejansko
pa se od posameznika do posameznika razlikuje; koren ni vselej enak. Pri
»A-ju« je na enem mestu; pri »B-ju« na drugem; pri »C-ju« spet drugje.
Notranje življenje je individualno, zato tedaj, ko si pridobite nekaj
teoretičnega znanja, to ne pomaga - lahko pa ovira kajti ne velja za vas.
Ne more biti za vas. Sebe boste spoznali šele tedaj, ko boste šli vase.
Čakre so, vendar je njihovo število pri vsakem človeku drugačno. Nekdo
jih ima morda sedem; nekdo devet; nekdo še več; nekdo manj. To je razlog,
zakaj se je razvilo toliko različnih tradicij. Budisti govorijo
o devetih čakrah, hindujci o sedmih, Tibetanci o štirih - in vsi imajo
prav!
Koren kundalinija, prehoda skozi katerega steče kundalini, je
prav tako pri vsakem posamezniku drugačen. Čim globlje greste, toliko
bolj individualni ste. Na primer, v vašem telesu je obraz najbolj individualen
del, na samem obrazu pa so najbolj individualne oči. Obraz je bolj živ
kakor katerikoli drugi del telesa; zato si tudi privzame individualnost.
Morda niste opazili, da pri določeni starosti - še zlasti, ko dosežete
spolno zrelost - dobi obraz obliko, ki jo nato bolj ali manj ohrani vse
življenje. Pred spolno zrelostjo se obraz močno spreminja, toda s spolno
zrelostjo se vaša individualnost ustali in privzame določen vzorec, po
tistem obraz bolj ali manj ostaja enak.
Oči so še bolj žive od obraza in so tako individualne, da se spreminjajo
iz trenutka v trenutek. Dokler človek ne doseže razsvetljenja, niso oči
nikdar ustaljene. Razsvetljenje je drugačna vrsta zrelosti.
S spolno zrelostjo se ustali obraz, vendar pa je še druga zrelost, ko
se ustalijo oči. V Budovih očeh ne boste opazili nikakršne spremembe:
telo se bo postaralo, umrlo bo, toda njegove oči bodo vselej enake. To
tudi je eno od znamenj. Ko nekdo doseže nirvano, so oči edina vrata, skozi
katera zunanji opazovalci lahko vedo, ali je človek resnično dosegel.
Tedaj se oči nič več ne spreminjajo. Vse se spreminja, toda oči ostajajo
enake. Oči izražajo notranji svet. Kundalini pa je še globlje.
Tu ne pomaga nobeno teoretično znanje. Ko imate nekaj teoretičnega znanja,
si ga začenjate vsiljevati. Začenjate vizualizirati stvari na način, kakor
ste se naučili, vendar pa morda ne ustrezajo vam kot posamezniku. Tedaj
se ustvari velika zmešnjava.
Čakre morate začutiti, ne pa vedeti »o« njih. Morate
jih čutiti; pošljite tipalke vase. Šele tedaj, ko svoje čakre začutite
- in svoj kundalini in njegov prehod - vam je to v pomoč. Sicer pa vam
ni v nikakršno pomoč. Dejansko ,je znanje, kar zadeva notranji svet, izredno
destruktivno. Čim več znanja si pridobite, toliko manj je možnosti, da
začutite resnične, avtentične stvari.
Začnete si vsiljevati tisto, kar veste. Če vam nekdo reče: »Tule je čakra,
tu je središče,« potem vizualizirate čakro na tistem mestu. Morda pa je
tam sploh ni! Potem ustvarite imaginarne čakre. Lahko jih ustvarite. Um
ima to sposobnost. Lahko ustvarite imaginarne čakre in potem se bo zaradi
vaše domišljije začel tok, ki ne bo kundalini, temveč čisto navadna domišljija
- popolna iluzija - sanjski pojav.
Lahko vizualizirate središča in lahko ustvarite imaginaren kundalini in
potem lahko ustvarite karkoli. Potem bodo sledile domišljijske izkušnje
in v sebi boste razvili lažen svet. Svet ki je zunaj, je iluzoren,
vendar pa ni tako iluzoren, kakor je lahko iluzoren svet, ki ga ustvarite
v sebi.
Vse kar je znotraj, ni nujno resnično ali resnica, kajti tudi domišljija
je prav tako notranja. sanje so prav tako notranje. Um ima sposobnost
- izredno močno sposobnost - sanjati, ustvarjati iluzije, projicirati.
Zato je v meditaciji dobro napredovati, ne da bi se kundalinija, čaker
sploh zavedali. Če naletite nanje, prav. Morda boste kaj začutili. Šele
tedaj vprašajte. Morda boste začutili delovanje čakre, toda počakajte
najprej na občutek. Morda boste čutili dvigovanje energije, toda počakajte
najprej na občutek. Ne domišljajte si, ne razmišljajte o tem, nikar si
intelektualno ne prizadevajte, da bi to vnaprej razumeli. Nobena vnaprejšnja
predstava ni potrebna. Pa ne le da ni potrebna, je dejansko škodljiva.
In še nekaj: kundalini in čakre niso del anatomije, fiziologije.
Cakre in kundalini pripadajo subtilnemu telesu, sukšma šariri, ne temu
telesu, fizičnemu telesu. Seveda obstajajo ustrezajoče stične točke. Čakre
so del vaše skušma šnrire, toda fiziološko in anatomsko ohstaja,jo točke,
ki ji ustrezajo. Če začutite notranjo čakro, šele tedaj lahko začutite
ustrezno mesto v telesu. Sicer lahko secirate celo telo, pa ne boste našli
ničesar čakram podobnega.
Vse govorjenje in vsi tako imenovani dokazi in znanstvene trditve, da
je v fizičnem telesu najti karkoli kundaliniju in čakram podobnega je
nesmisel, popoln nonsens. Obstajajo ustrezna mesta, vendar pa ta mesta
začutite le tedaj, ko začutite resnične čakre. S seciranjem fizičnega
telesa ne boste našli nič. Tam ni ničesar. Zato tu ne gre za anatomijo.
Še nekaj: ni nujno iti skozi čakre. To ni nujno! Lahko greste
kar mimo njih. Prav tako ni nujno, da boste pred razsvetljenjem
začutili kundalini. Pojav je precej drugačen od tistega, kar si morda
zamišljate. Kundalinija ne čutite zato, ker se dviga. Kundalini
čutite le, če nimate zadosti čistega prehoda. Če je prehod popolnoma čist,
potem v njem teče energija, ne da bi jo sploh čutili.
Čutite jo, kadar je nekaj, kar se pretoku upira. Če energija
teče navzgor in če imate prehod blokiran, potem jo boste čutili. Oseba,
ki močneje čuti kundalini, je v resnici blokirana: v prehodu ima blokado,
tako da kundalini ne more teči.
Kadar je odpor, tedaj čutite kundalini. Energije same
neposredno ne morete čutiti, če ni nobenega odpora. Če premaknem svojo
roko in če ni nobenega odpora, potem gibanja ne bom čutil. Gibanje čutim
zato, ker se mu zrak upira, vendar pa ta upor ni tolikšen, kolikšen je
na primer upor kamna. Tedaj bom gibanje čutil močneje. V vakuumu pa gibanja
sploh ne bom čutil. Zato je to relativno.
Buda ni nikdar govoril o kundaliniju. Pa ne zato, ker v njegovem telesu
kundalinija ne bi bilo, temveč je bil prehod pri njem tako čist, da ni
bilo nikakršnega upora. Zato ga sploh ni čutil. Mahavir ni nikdar govoril
o kundaliniju. Zato so si ljudje ustvarili zelo napačno predstavo in džainisti,
Mahavirovi učenci, so mislili, da ,je kundalini čisti nesmisel, da sploh
ne obstaja. Zato ker Mahavir kundalinija ni čutil, ga je džainistično
izročilo petindvajset stoletij zanikovalo, trdeč: »Ne obstaja.« Toda vzrok,
zakaj Mahavir ni govoril o tem, je čisto drugačen. Ker v njegovem telesu
ni bilo nobenih blokad, ga sploh ni čutil.
Zato ni nujno, da boste čutili kundalini. Morda ga sploh ne boste čutili.
In če ne boste čutili kundalinija, potem boste šli mimo vseh čaker, kajti
čakre delujejo samo zato, da razbijejo blokade. Sicer sploh niso potrebne.
Kadar obstaja blokada in je kundalini blokiran, potem se zaradi blokiranega
kundalinija najbližja čakra začne gibati. Postane dinamična. Čakra se
začne vrteti zaradi blokiranega kundalinija in vrti se tako hitro, da
se zaradi njenega gibanja ustvari določena energija, ki razbije blokado.
Če je prehod čist, čakra ni potrebna in čutili ne boste ničesar.
V resnici čakre obstajajo zato, da vam pomagajo. Če je kundalini blokiran,
potem je pomoč takoj pri roki. Določena čakra bo prevzela blokirano
energijo. Če se energija ne bo mogla gibati naprej, se bo vrnila nazaj.
Preden pa pade nazaj, bo čakra popolnoma absorbirala energijo in kundalini
gre v čakro. Z gibanjem energije postane bolj vitalen, postane bolj živ,
in ko znova pride do blokade, jo lahko razbije. Torej je to pripomoček,
pomoč.
Če se kundalini giblje in če ni nobenih blokad, potem ne boste čutili
nobene čakre. Zato nekdo čuti devet čaker, nekdo morda deset in spet nekdo
drug samo tri ali štiri, ali eno ali sploh nobene. To je odvisno. Dejansko
pa ,je čaker neskončno in pri vsakem gibu, pri vsakem premiku kundalinija
mu čakra stoji ob strani, pripravljena na pomoč. Če je pomoč potrebna,
jo lahko dobi.
Zato trdim, da teoretično seznanjanje ni koristno. In meditacija, kot
taka, se s kundalinijem v bistvu sploh ne ukvarja. Če se kundalini pojavi,
je to druga stvar - toda s tem nima meditacija nič. Meditacijo lahko razložimo,
ne da bi sploh omenili kundalini. Za to ni nikakršne potrebe. In če omenjamo
kundalini, da bi jo razložili, se ustvari še več konfliktov .
Meditacijo lahko razložimo neposredno; s čakrami se vam ni treba ukvarjati.
Vi začnite z meditacijo. Če je prehod blokiran, boste morda začutili kundalini
in čakre, vendar pa je to popolnoma zunaj vaše volje. Zapomnite
si, da je to zunaj vaše volje; vaša volja tu sploh ni potrebna.
Čim globlja je pot, toliko bolj je zunaj vaše volje. Jaz lahko
premaknem svojo roko - to sem izbral po svoji volji ne morem pa premikati
svoje krvi. Lahko poskusim. Z leti in leti vaje se človek lahko usposobi,
da dobi pretok krvi pod nadzor svoje volje - s hatha jogo se to lahko
doseže; to so že naredili; ni nemogoče, vendar pa je nesmiselno. Trideset
let vaje samo zato, da bi nadzorovali pretok krvi, nima nikakršnega smisla
in je neumno, kajti s to kontrolo ne pridobite nič. Krvni obtok je zunaj
volje; volja ni potrebna. Ko pojeste hrano, tisti trenutek, ko jo pojeste,
vaša volja ni več potrebna: telesni ustroj, telesni mehanizem jo je prevzel
in počne vse, kar je potrebno. Spanec je zunaj naše volje, rojstvo je
zunaj naše volje, smrt je zunaj naše volje. To so mehanizmi zunaj naše
volje.
Kundalini je še globlje, globlje od smrti, globlje od rojstva, globlje
od krvi, kajti kundalini je obtok vašega drugega telesa. Kri je
obtok fizičnega telesa; kundalini je obtok eteričnega telesa. Je
absolutno zunaj vaše volje. Celo hatha jogi ne more z voljo ničesar narediti
pri njem.
Iti morate v meditacijo; tedaj se energija začne gibati. Tisti del, ki
ga morate opraviti vi, je meditacija. Če greste globoko vanjo, tedaj se
notranja energija usmeri navzgor. In začutili boste spremembo toka. Začutili
jo boste na mnogo načinov; razliko lahko spoznate celo fiziološko.
Na primer, ponavadi je, biološko vzeto, znamenje dobrega zdravja, če imate
tople noge in hladno glavo. Biološko je to zdravo znamenje. Ko pride do
nasprotnega - ko postanejo noge hladne in postane glava topla - je človek
bolan. A enako se zgodi, ko začne kundalini teči navzgor: stopala
postanejo mrzla.
V resnici ni toplota v stopalih nič drugega, kakor spolna energija, ki
teče navzdol. Brž ko se vitalna energija, kundalini, usmeri navzgor, ji
sledi spolna energija. Začne teči navzgor: stopala se ohladijo, glava
se ogreje. Biološko je bolje, da so stopala toplejša od glave, toda duhovno
je bolj zdravo, da so stopala hladnejša, kajti to je znamenje, da energija
teče navzgor.
Ko začne energija teči navzgor, se lahko pojavijo številne bolezni, kajti
biološko gledano, ste zmotili celoten organizem. Buda je bil ob smrti
hudo bolan; Mahavir je bil ob smrti hudi bolan; Ramana Maharshi je umrl
za rakom; Ramakrishna je umrl za rakom. Razlog pa je ta, da je bil celoten
biološki sistem zmoten. Ljudje navajajo mnoge druge razloge, toda to so
sami nesmisli.
Džainisti so se izmislili mnogo zgodb, ker niso mogli dojeti, da bi bil
Mahavir lahko bolan. Po mojem pa je dejansko nasprotno; ne morem si zamisliti,
kako bi bil lahko popolnoma zdrav. Saj ni mogel biti, kajti to je bilo
njegovo zadnje rojstvo in celotni biološki sistem se je moral podreti.
Sistem, ki je deloval tisočletja, se je moral podreti. Saj ni mogel biti
zdrav; na koncu je moral biti hudo bolan. In bil je! A njegovim učencem
je bilo zelo težko sprejeti, da je bil Mahavir bolan.
V tistih časih so imeli za bolezen eno samo razlago. Če si trpel zaradi
neke bolezni, je to pomenilo, da imaš slabo karmo, da si bil storil slaba
dejanja. Če je Mahavir trpel zaradi bolezni, potem bi to pomenilo, da
je bil še zmeraj pod karmičnim vplivom. Ker pa tako ni moglo biti, so
si izmislili domiselno zgodbico: da je Goshalak, Mahavirov tekmec, uporabljal
zle sile zoper njega. Vendar pa sploh ni bilo tako.
Naravni biološki tok teče navzdol; duhovni tok teče navzgor. In celoten
organizem je prirejen za tok navzdol.
Morda boste začutili mnoge spremembe v telesu, toda prve spremembe se
pojavijo v subtilnem telesu. Meditacija pa,je prav za to, da ustvari most
med grobim in subtilnim.
Ko pravim »meditacija«, mislim samo to. Da ste sposobni skočiti iz svojega
fizičnega telesa, to je mišljeno z meditacijo. A za ta skok boste potrebovali
pomoč svojega fizičnega telesa. Uporabiti ga boste morali kot odskočni
kamen.
Skočite lahko s katerekoli skrajne točke. Za dosego skrajnosti so uporabljali
na primer post. Z dolgim, nenehnim postom pridete do samega roba. Človekovo
telo običajno lahko prenese devetdeset dni posta, toda tedaj, v trenutku,
ko je telo popolnoma izčrpano, v trenutku, ko se rezervoar, v katerem
je bila zbrana energija za primer sile, izprazni, v tistem trenutku je
možno dvoje. Če ne naredite nič, lahko umrete, če pa uporabite tisti trenutek
za meditacijo, lahko pride do skoka.
Če ne naredite nič - če se samo še naprej postite lahko umrete. Tedaj
je to samomor. Mahavir, ki je s postom eksperimentiral tako kakor nihče
drug v celotni zgodovini človeškega razvoja, je edini človek, ki je svojim
učencem dovoljeval duhovni samomor. Imenoval ga je santhara; prelomna
točka, ko je možno oboje. V enem samem trenutku lahko umrete ali pa skočite.
Če uporabite določeno tehniko, se da skočiti. Tedaj, pravi Mahavir, to
ni samomor, temveč neznanska duhovna eksplozija. Mahavir je bil edini
človek - edini - ki je dejal, če imaš pogum, potem lahko tudi samomor
uporabiš za duhovno napredovanje.
Skok je možen s katerekoli skrajne točke. Sufiji so uporabljali ples.
V plesu pride do trenutka, ko se začneš čutiti nezemeljsko. Pri pravem
sufijskem plesalcu se celo gledalci začnejo čutiti nezemeljsko. S telesnimi
gibi, z ritmičnim gibanjem plesalec kmalu začuti, da je drugačen od telesa,
ločen od telesa. Sam sicer začne plesati, vendar pa gibanje kmalu prevzame
samodejni telesni mehanizem.
Vi začnete, toda če tudi končate, potem je bil ples samo navaden ples.
A če začnete in potem na koncu čutite, kakor da je nekje vmes ples prevzel
samodejen mehanizem, potem je to postal derviški ples. Premikate se tako
naglo, da se telo stresa in pleše samo.
To je točka, kjer lahko znorite ali pa skočite. Lahko znorite, ker je
gibanje telesa prevzel samodejen mehanizem. Je onstran vaše kontrole;
ne morete storiti nič. Lahko preprosto znorite in se iz tega nehotenega
gibanja nikdar več ne morete vrniti. To je točka, kjer je ali norost ali,
če poznate tehniko skoka, meditacija.
Zato so bili sufiji vselej znani kot norci. Vselej so jih imeli za nore!
V običajnem smislu tudi so nori! V Bengaliji obstaja ločina, ki je čisto
podobna sufijem: baul fakirji. Ti hodijo iz vasi do vasi, plešejo in pojejo.
Že sama beseda baul pomeni bawla, nor. To so ljudje, ki so nori.
Norost se dogodi marsikdaj, toda če poznate tehniko, se lahko dogodi meditacija.
Vselej se dogodi na samem robu. Zato so mistiki vselej uporabljali pojem
»ostrina meča.« Lahko se dogodi norost ali pa meditacija in vsaka metoda
uporablja telo kot ostrino meča, s katere je možno eno ali drugo.
Kakšna je torej tehnika za skok v meditacijo? Govoril sem o dveh: postu
in plesu. Vse tehnike meditacije imajo namen, da vas potisnejo do roba,
od koder boste skočili, a skok sam se lahko dogodi samo po zelo preprosti,
zelo nemetodični metodi .
Če ste se v tistem trenutku, ko vas je post privedel do brezna smrti,
sposobni zavedati, če ste se sposobni zavedati v trenutku, ko bo nastopila
smrt, če se lahko zavedate, potem smrti ni. A ne le da smrti ni tistikrat.
Tedaj ni smrti nikdar več. Skočili ste! Ko je trenutek tako intenziven,
da veste, da bo v eni sekundi že za vami, ko veste, da se, če bi zgubili
samo sekundo, ne bi mogli več vrniti, se zavedajte. . . in nato skočite!
Zavedanje je metoda. In ker je metoda zavedanje, pravijo v zenu, da metode
ni. Zavedanje sploh ni metoda. Zato Krishnamurti govori, da ni nobene
metode.
Seveda zavedanje v resnici ni nikakršna metoda. A kljub temu ji pravim
metoda, kajti če se ne morete zavedati, potem boste prav v tistem trenutku,
ko bi bil skok možen, izgubljeni. Če torej nekdo pravi: »Samo zavedanje
je potrebno«, je to lahko res za enega od deset tisoč ljudi, vendar pa
bo to res za tistega, ki je prišel do točke, kjer je možna ali norost
ali smrt. Ta pa je do tiste točke prišel tako in tako. Pri drugih - pri
večini ljudi - pa samo govorjenje o zavedanju ni zadosti. Najprej jih
je treba izuriti.
Ni zadosti, da se zavedate običajnih situacij. In še v običajnih situacijah
se niste sposobni zavedati. Nespamet človekovega uma ima dolgo zgodovino
- njegova letargija, lenost, nezavedanje je tako staro - da samo s poslušanjem
Krishnamurtija ali mene ali kogarkoli drugega nimate nobenega upanja,
da bi se kdajkoli zavedali. In težko se vam bo zavedati tistih stvari,
ki ste jih tolikokrat počeli brez zavedanja.
Pridete v svojo pisarno, ne da bi se sploh zavedali, da ste se gibali;
obračali ste se, hodili, odpirali ste vrata. To počnete že vse življenje.
Zdaj je to postal samodejen mehanizem. Popolnoma je zbrisan iz vaše zavesti.
In Krishnamurti pravi: »Zavedajte se, ko hodite. Toda vi ste hodili, ne
da bi se sploh zavedali. Tako globoko vam je prišlo v navado: usedlo se
vam je v kosti in kri. Zdaj je to zelo težko.
Zavedate se le v nujnih primerih, v nenadni izjemni stiski. Nekdo vam
uperi pištolo v prsi. Tedaj se zavedate, kajti to je situacija, ki je
niste nikdar vadili. A če vam je situacija domača, se sploh ne boste zavedali.
Post se uporablja zato, da se ustvarijo izjemne razmere in takšna stiska,
v kakršni niste bili še nikdar. Zato nekomu, ki je vadil post, ta ne bo
v pomoč. Potreboval bo daljši post. Če niste nikdar plesali, vam bo ples
zlahka v pomoč. A če ste izurjen plesalec, potem sufijski derviški plesi
ne bodo zadosti. Ne bodo zadosti, ker ste tako popolni, tako učinkoviti,
učinkovitost pa pomeni, da stvar zdaj počnete z samodejnim delom uma.
Učinkovitost pomeni prav to. Zato je bilo razvitih sto dvanajst metod
meditacije. Vsaka ne bo za vas, kakšna pa bo. In tista. ki vam bo v največjo
pomoč, bo prav tista, ki vam je popolnoma neznana. Če se niste nikdar
vadili v kakšni metodi, potem se izjemno stanje ustvari zelo hitro. In
v tisti stiski se zavedajte!
Ukvarjajte se torej z meditacijo in ne s kundalinijem. In
ko se boste zavedali, se bodo v vas začele dogajati stvari. Prvikrat se
boste zavedali notranjega sveta, ki je večji, širnejši, ogromnejši od
vesolja. Neznane energije, popolnoma neznane, se bodo začele pretakati
v vas. Dogajali se bodo pojavi, za kakršne niste nikdar slišali, ki si
jih niste nikdar predstavljali ali o njih sanjali. A pri vsakem človeku
so drugačni, zato je dobro, da o njih ne govorite.
Razlikujejo se. Odtod tudi tradicionalen poudarek na učitelju. Spisi niso
zadosti; samo učitelj je v pomoč. In učitelji so bili vselej proti spisom,
čeravno spisi govorijo o učiteljih in jih hvalijo. Sam pojem učitelja
je v nasprotju s spisi. Dobro znan pregovor »Guru bin gnana nahee« - brez
guruja ni znanja - v resnici ne pomeni, da brez guruja ni znanja. Pomeni
samo s spisi ni nikakršnega znanja.
Potreben je živ učitelj, ne mrtva knjiga. Knjiga ne more vedeti, kakšne
vrste posameznik ste. Knjiga je vselej posplošena, ne more biti posamezna.
To ni mogoče; te možnosti ni. Samo živa oseba se lahko zaveda vaših potreb,
stvari, ki se vam bodo dogajale.
To je v resnici paradoks: spisi govorijo o učiteljih »guru bin gnana nahee,«
ni znanja brez guruja - toda učitelji so simbolično proti spisom. Že sam
koncept, da vam bo guru dal znanje, ne pomeni, da vas bo on oskrbel z
znanjem. Nasprotno, pomeni, da vam lahko pomaga samo živa oseba. Zakaj?
Zato ker samo on pozna posameznika.
Nobena knjiga ne more poznati posameznika. Knjige niso namenjene nobenemu
posamezniku; namenjene so vsem. A ko vam je treba dati metodo, je treba
upoštevati vašo individualnost, in to zelo, zelo podrobno.
Znanje, ki ga prenaša učitelj, se je vselej prenašalo naskrivaj, zasebno,
od učitelja na učenca. Zakaj ta skrivnostnost? Skrivnostnost je edini
način za prenos znanja. Učencu ukažejo, da o tem nikomur ne sme govoriti.
Um hoče govoriti. Če nekaj veste, potem je to zelo težko obdržati zase:
to je ena najtežjih reči. A učitelji so vselej delali tako, to je bil
njihov način. Dajo vam nekaj pod pogojem, da o tem ne govorite. Zakaj?
Zakaj ta skrivnostnost?
Marsikdo bo rekel, da resnica ne potrebuje nobenega skrivanja; ne potrebuje
nikakršne zasebnosti. To je nesmisel. Resnica potrebuje več zasebnosti
kakor neresnica, kajti, če jo prejme kdorkoli, lahko postane usodna; lahko
postane nevarna. Dana je bila določenemu posamezniku. Namenjena je njemu
in nikomur drugemu. Ne sme je dati nikomur, dokler sam ni prišel do točke,
kjer izgubi svojo individualnost. To je treba razumeti.
Guru je oseba, čigar individualnosti ni več. Le tedaj lahko pogleda globoko
v vašo individualnost. Če je on sam posameznik, potem vas lahko razlaga,
vendar vas ne more nikdar spoznati. Na primer, če sem jaz tu in nekaj
govorim o vas, potem o vas govorim jaz. Ne govorim o vas; govorim bolj
o sebi. Ne morem vam pomagati, zato ker vas v resnici sploh ne poznam.
V kolikor vas poznam, vas poznam po ovinkih, s poznavanjem sebe.
To, da sem jaz tukaj, mora izginiti. Jaz moram biti samo odsotnost. Šele
tedaj grem lahko globoko v vas, brez kakršnegakoli interpretiranja. Šele
tedaj vas lahko spoznam, kakršni ste, ne kakršni se zdite meni. In le
tedaj lahko pomagam. Zato skrivnostnost.
Zato ni dobro govoriti o kundaliniju in čakrah. Samo meditacije se je
treba učiti, ji prisluhniti in jo razumeti. Tedaj se bo vse drugo zgodilo
samo po sebi.
Kundalini sam po sebi ni življenjska sila. Je poseben prehod, pot za življenjsko
silo. Toda življenjska sila lahko ubere druge poti, zato ni nujno, da
gre skozi kundalini. Možno je, da človek doseže razsvetljenje, ne da bi
šel skozi kundalini - toda kundalini je najlažji, najkrajši prehod.
Če gre življenjska sila skozi kundalini, potem je končna točka brahma-randhra.
Toda če življenjska sila ubere drugo pot - in možnih poti je neskončno
- potem brahmarandhra ne bo zaključek. Zato je razcvet brahma-randhre
samo možnost, potencial, če življenjska sila steče skozi kundalini.
Obstajajo joge, v katerih kundalini ni niti omenjen. Tedaj ni nikakršne
brahma-randhre. Toda to je najlažja pot, zato gre devetdeset odstotkov
vseh ljudi, ki se realizirajo, skozi kundalini. Kundalini in čakre se
ne nahajajo v fizičnem telesu. Pripadajo eteričnemu telesu, vendar imajo
ustrezne točke v fizičnem telesu. To je tako, kakor če ste zaljubljeni
in denete svojo roko na srce. Tam ni nikakršne »ljubezni« toda vaše srce,
vaše telesno srce, je ustrezna točka. Ko položite roko na srce, polagate
roko na čakro, ki pripada eteričnemu telesu in ta točka je približno vzporedna
s fizičnim srcem.
Kundalini je del eteričnega telesa, zato nič od tistega, kar dosežete
na poti kundalinija, ne umre s fizičnim telesom. Gre naprej z vami. Karkoli
dosežete, ostane z vami, ker ni del vašega fizičnega telesa. Če bi bilo
del vašega fizičnega telesa, potem bi se izgubilo z vsako smrtjo in bi
morali vsakič začeti čisto z začetka. Toda če nekdo doseže tretjo čakro,
potem mu ta napredek ostane v naslednjem življenju. Gre naprej z njim;
shrani se v eteričnem telesu.
Ko rečem, da gre življenjska energija skozi kundalini, mislim na kundalini
kot na prehod - celoten prehod, ki povezuje sedmero čaker. Te čakre niso
v fizičnem telesu, zato je vse, kar rečemo o kundaliniju, izrečeno o eteričnem
telesu.
Ko življenjska sila steče skozi kundalini, začno čakre vibrirati
in se razcvetevati. Tisti hip, ko pride energija do njih, oživijo.
To je tako kakor v hidrocentrali. Pritisk in sila vode obračata generator.
Če pritiska in vode ne bi bilo, bi se generator ustavil; ne bi deloval.
Generator se vrti zaradi pritiska. Na enak način obstajajo tudi čakre,
vendar pa so mrtve, dokler vanje ne prodre življenjska sila. Šele tedaj
se zavrtijo.
Zato se tudi imenujejo »čakre«. Beseda »čakra« se ne da točno prevesti
z besedo »središče«, kajti središče pomeni nekaj statičnega, čakra pa
je nekaj gibajočega. Zato bi bil pravilen prevod »kolo«, ne »središče«.
Ali na primer dinamično središče. . . ali vrteče se središče. . . gibajoče
se središče.
Čakre so središča, dokler vanje ne pride življenjska sila. Brž
ko k njim priteče življenjska sila, postanejo čakre. Tedaj niso več središča:
so vrteča se kolesa. In vsako kolo z vrtenjem ustvarja novo vrsto
energije. Ta energija se nato znova uporabi za vrtenje drugih čaker. Zato
postanejo bolj vitalne, bolj žive, vsakič ko življenjska sila steče skozi
katerokoli čakro.
Kundalini je prehod, skozi katerega se giblje življenjska sila.
Življenjska sila se nahaja v spolnem središču, shranjena je v spolnem
središču, muladhari. Uporabljamo jo lahko kakor spolno energijo. Tedaj
generira določeno vrsto življenja, biološko življenje. Tedaj prav tako
ustvari gibanje; tudi tedaj ustvarja več energije. Toda to je biološka
energija. Če se ista energija usmeri navzgor, se odpre prehod kundalini.
Spolno središče, muladhara se odpre najprej. Odpre se lahko za
biološko generiranje ali pa za duhovno generiranje. Muladhara
ima dvoje odprtin, spodnjo in zgornjo. Pri prehodu kundalinija je najvišje
središče sahasrara, pri kateri je brahma-randhra središčna točka. Odpiranje
brahma-randhre je ena pot k samorealizaciji.
Možne so tudi druge poti, v katerih prehod kundalini ni uporabljen. Vendar
so te poti težje. Pri drugih metodah sploh ni govora o kundaliniju. Tedaj
ni gibanja skozi ta prehod. Obstajajo hindujske metode: radža joga, mantra
joga in vse številne tantrične tehnike. Obstajajo krščanske metode, budistične
metode, zenovske metode, taoistične metode. Te se ne ukvarjajo s prebuditvijo
kundalinija. Tega prehoda ne uporabljajo. Uporabljajo druge metode, prehode,
ki niti ne pripadajo eteričnemu telesu. Lahko se uporabijo astralni prehodi.
Astralno telo, tretje telo, ima svoj lasten prehod, mentalno telo, četrto
telo, ima svoj lasten prehod. Vsako od sedmerih teles ima svoj lasten
prehod.
Obstajajo številne joge, ki nimajo nič opraviti s kundalinijem. Samo hatha
joga uporablja kundalini kot prehod. Vendar pa je to najbolj znanstveno
izdelan in najmanj zahteven prehod. To je metoda napredovanja korak za
korakom za bolj postopno prebuditev kakor pri drugih jogah.
Tudi če kundalini ni uporabljen kot prehod, pride včasih do nenadnih prebuditev
kundalinija. Dogajajo se stvari, ki presegajo vaše zmožnosti, včasih se
dogodijo stvari, ki jih ne morete niti dojeti. Tedaj ste popolnoma pretreseni.
Drugi prehodi imajo svoje lastne priprave. Tantrične ali okultne metode
niso kundalini joga. Kundalini joga je samo ena od mnogih metod.
Vendar pa je bolje ukvarjati se z eno samo.
Metoda dinamične meditacije, ki jo uporabljam jaz, se ukvarja
s kundalinijem, kajti tu imate opravka z drugim telesom. Čim globlje
greste - na primer v tretje ali četrto telo - toliko težje postaja. Drugo
telo je najbližje fizičnemu telesu in obstajajo ustrezne točke v fizičnem
telesu, zato je to lažje.
Če delate s tretjim telesom, so ustrezne točke v drugem telesu,
če delate s četrtim, so ustrezne točke v tretjem. Tedaj se to sploh ne
dotika vašega fizičnega telesa. V fizičnem telesu ne čutite prav ničesar.
Toda pri kundaliniju lahko vsak korak natančno čutite in veste, kje ste.
Tedaj imate več zaupanja. Pri drugih metodah se,je treba naučiti tehnik,
ki vam pomagajo čutiti ustrezajoče točke v drugem ali tretjem telesu,
to pa spet zahteva svoj čas.
Druge metode zanikajo kundalini, toda njihovo zanikanje ni pravilno.
Zanikajo ga zato, ker se ne ukvarjajo z njim.
Kundalini ima svojo lastno metodologijo. Če delate po zenovski
metodi, se ne smete ukvarjati s kundalinijem.
Toda včasih se kundalini pojavi celo pri delu z drugo metodo, kajti vseh
sedmero teles se prepleta med sabo; so medsebojno povezana. Če delate
z astralnim telesom, tretjim telesom, potem se lahko aktivira drugo telo.
Lahko prejme iskro od tretjega.
Nasprotno pa ni možno. Če delate z drugim telesom, se tretje telo ne bo
vžgalo, kajti drugo je nižje od tretjega. Toda če delate s tretjim, potem
ustvarite energijo, ki lahko pride v drugo brez kakršnegakoli truda z
vaše strani. Energija teče navzdol. Vaše drugo telo je
nižje od tretjega, zato energija, ustvarjena v tretjem, včasih steče vanj.
Kundalini lahko začutite z drugimi metodami, toda kdor uči takšno metodo,
ki se ne ukvarja s kundalinijem, vam ne bo dovolil, da bi mu posvečali
pozornost. Če mu boste posvetili pozornost, potem bo prihajalo vse več
in več energije. S tem je onemogočena celotna metoda, ki se sicer ni ukvarjala
z kundalinijem. Ker o kundaliniju ne vedo nič, ne vedo, kako delati z
njim.
Učitelji drugih metod bodo popolnoma zanikali kundalini. Dejali bodo:
»To je nesmisel,« dejali bodo, »samo domišljate si.« Dejali bodo: »Samo
projicirate. Ne ukvarjajte se s tem; ne posvečajte mu pozornosti.« In
če niste pozorni in če še naprej delujete v tretjem telesu, se bo kundalini
postopoma ustavil. Energija ne bo nič več prihajala v drugo telo. Tedaj
je bolje.
Torej, če se ukvarjate s kakršnokoli metodo, potem se z njo ukvarjajte
totalno. Nikar se ne zapletajte v drugo metodo, niti ne razmišljajte
o katerikoli drugi metodi, kajti tedaj nastane zmešnjava. Prehod kundalinija
pa je tako subtilen in neznan, da je vsaka zmeda škodljiva.
Moja metoda dinamične meditacije se ukvarja s kundalinijem. Tudi če samo
opazujete svoj dih, bo to pomagalo kundaliniju, kajti dih, ki ga spremlja
prana, življenjska energija, je povezan z eteričnim telesom, z drugim
telesom. Tudi ta ne zadeva vašega fizičnega telesa. Jemlje jo iz vašega
fizičnega telesa, vsrkava jo iz vašega fizičnega telesa, toda fizično
telo so samo vrata.
Prana pripada eteričnemu telesu. Pljuča dihajo, toda to delajo
za eterično telo. Fizično telo, prvo telo, deluje za eterično telo, drugo
telo. Na enak način deluje eterično telo za astralno telo, za tretje telo,
in astralno telo deluje za mentalno telo, četrto telo.
Fizično telo so vrata za drugo telo. Drugo telo je tako subtilno,
da ne more imeti neposrednega stika z materialnim svetom, zato fizično
telo pretvori vse materialno v vitalne oblike. Tedaj te postanejo hrana
za drugo telo.
Vse, kar prejmete od čutil, se preoblikuje v vitalne oblike. Te potem
postanejo hrana za drugo telo. Nato jih drugo telo preobrazi v še bolj
subtilne oblike, ki potem postanejo hrana za tretje telo.
Takole je: prsti ne morete jesti, toda v rastlinah se elementi iz prsti
preobrazijo. Tedaj jih lahko pojeste. Rastlinski svet preobraža prst v
živo, subtilno obliko. Takšno vi lahko pojeste. Trave ne morete jesti,
to za vas opravi krava. Krava poje travo in jo preoblikuje v mleko. Tedaj
jo vi lahko zaužijete, lahko popijete mleko.
Na enak način vaše prvo telo sprejema materijo in jo preobraža v vitalne
oblike. Nato jih vzame drugo telo. Dihate s pljuči: pljuča so stroj, ki
dela za drugo telo. Če drugo telo umre, so pljuča nedotaknjena, toda dihanja
ni več. Diha ni več. Drugo telo je gospodar prvega telesa, tretje telo
pa gospodar drugega telesa. Vsako nižje telo je služabnik višjemu.
Zato je zavedanje dihanja koristno pri vadenju kundalinija. Ustvarja energijo;
shranjuje energijo in pomaga, da se življenjska sila usmeri navzgor. Vsa
moja metoda se ukvarja s kundalinijem. Ko enkrat dojamete metodo, potem
lahko z njo naredite vse. Tedaj ni potrebno prav nič več.
Zadnja čakra, sahasrara, se lahko doseže po katerikoli metodi. Sahasrara
in brahma-randhra sta imeni, ki sta bili dani sedmi čakri v kundalini
jogi. Če ne delate s kundalinijem, če delate na tretjem telesu, potem
boste prav tako prišli do te točke, toda ne boste je spoznali kot brahma-randhre
in tudi prvih šest čaker ne bo. Greste skozi drug prehod.
Miljniki so drugačni, toda cilj je enak. Vseh sedmero teles je povezanih
s sedmo čakro, zato jo lahko dosežete od koderkoli.
Ne smete se ukvarjati z dvema prehodoma, z dvema metodama hkrati.
Sicer boste ustvarili zmedo in notranja energija se bo usmerila v dva
kanala. Vsaka metoda mora usmeriti celotno energijo v eno samo dimenzijo.
To počne moja metoda dinamične meditacije in zato se začne z
desetimi minutami globokega, naglega dihanja.
Vprašanje: »Ali se kundalini čuti podobno kot gibanje kače?«
Ne, drugače. Recimo, da nekdo ni nikdar videl kače. Če se mu prebudi
kundalini, ga ne more dojeti kot »kačjo silo.« To ni mogoče, saj nima
tega simbola. Tedaj jo bo začutil na drugačen način. To morate razumeti.
Na Zahodu kundalinija ne morejo dojeti kot kačjo silo, kajti kača ni realnost
iz vsakdanjega življenja. V starodavni Indiji pa je bila; kača je bila
vaš sosed, vaš vsakodnevni sosed. In bila je ena od najmočnejših opaženih
stvari, z izredno čudovitimi gibi, zato so izbrali simbol kače za predstavitev
pojava kundalinija. Toda drugje kača ne more biti simbol. To bi bilo nenaravno.
Kač tam ne poznajo. Zato je tedaj ne morete dojeti na tak način; ne morete
si je niti predstavljati.
Simboli so. . . in so smiselni, v kolikor zadeva vašo osebnost, toda določeni
simbol je smiseln le tedaj, če je za vas resničen, le tedaj se ujame z
vašo mentalno strukturo.
Vprašanje: Ali je kundalini psihičen pojav?
Ko me vprašate: »Ali je psihičen pojav?«, vas je strah, da je, če je
psihičen, neresničen. Psiha ima svojo lastno resničnost! Psihično pomeni
drugo področje resničnosti: nematerialno. V svojem umu imamo resnično
in materialno za sopomenki, pa nista. Resničnost ,je mnogo več
od materialnega. Materialno je samo ena dimenzija resničnosti.
Celo sanje imajo svojo lastno resničnost. Niso materialne, vendar pa niso
neresnične; so psihične, vendar pa jih zato ne gre jemati za neresnične.
To, je samo druga dimenzija resničnosti.
Tudi misel ima svojo lastno resničnost, čeprav ni materialna. Vse ima
svojo lastno resničnost in obstajajo področja resničnosti in stopnje resničnosti
ter različne dimenzije resničnosti. Toda v naših predstavah je materialno
postalo edina resničnost, zato, brž ko rečemo »psihično«, ko rečemo »mentalno«,
stvar obsodimo za neresnično.
Pravim, da je kundalini simboličen, psihičen; psihična resničnost. Toda
simbol je vaš. Ni lasten njemu samemu. Pojav je psihičen. Nekaj v vas
se dviguje: to je silovit dvig. Nekaj se dviga od spodaj k vašemu umu.
Nasilno prodira. Čutite, a ko hočete izraziti, se pojavi simbol. Celo
ko že razumevate, uporabljate simbol. In simbolov ne uporabljate le tedaj.
ko pojav razlagate drugim. Sami ga ne morete razumeti brez simbola.
Ko pravimo »dviguje,« je tudi to simbol. Ko rečemo »štiri«, je tudi to
simbol, ko rečemo »navzgor« in »navzdol«, sta to simbola; v resnici ni
nič zgoraj in nič spodaj.
V resničnosti so eksistencialni občutki, toda ni simbolov, s katerimi
bi te občutke razumeli in izrazili. Zato se tedaj, ko razumete, pojavi
metafora. Rečete: »Je čisto kakor kača. Tedaj postane čisto kakor kača.
Privzame obliko vašega simbola; začne se kazati kakor vaše dojemanje.
Vi ste jo ukalupili v določen vzorec; sicer je ne morete razumeti: »Razcvet,«
boste rekli, »odpiranje«. »prodiranje«, Stvar samo se da razumeti samo
skozi mnoge metafore.
…
Človeški um ne more misliti v relativnih, čisto abstraktnih pojmih.
Ne more. Resničnosti se ne da dojeti v pojmih čiste matematike:
dojamemo jo lahko le s simboli. Povezava s simboli je temeljna značilnost
človeškega značaja. Dejansko ustvarja simbole samo človeški um; živali
jih ne morejo ustvariti.
Simbol je živa slika. Kadarkoli se zgodi nekaj notranjega, morate uporabiti
zunanji simbol. Kadarkoli začutite nekaj, se samodejno pojavi simbol in
brž ko se pojavi simbol, se oblika prelije v tisti simbol. Na ta način
kundalini postane čisto kakor kača: postane kača. Začutili jo boste in
videli jo boste. In bo celo bolj živa od žive kače. Začutili boste
kundalini kot kačo, zato ker ne morete čutiti abstrakcije. Ne morete!
Ustvarili smo idole boga, zato ker ne moremo opazovati abstrakcije.
Bog postane kot abstrakcija nesmiseln. Postane samo matematika.
Vemo, da besede »bog« ni, toda besedo moramo uporabljati. Ta beseda je
simbol. Vemo, da je beseda »bog« simbol, pojem, in ni dejansko bog, toda
še naprej jo moramo uporabljati in to je paradoks: ko veste, da nekaj
ni dejstvo, a ko tudi veste, da ni izmišljeno, da je nujnost, in to dejanska
nujnost, potem morate simbol preseči. Potem morate iti onstran simbola
in spoznati tudi tisto onstran.
A um ne more dojeti ničesar onstranskega. In um je edini instrument,
ki ga imate. Vsak pojem mora priti do vas skozi um. Zato boste
začutili simbol; postal bo resničen. Drugi osebi pa bo neki drugi simbol
postal tako resničen, kakor je vaš simbol postal resničen vam. Tedaj pride
do spora. Vsaki osebi je avtentičen, resničen, njegov ali njen simbol,
vsi pa smo obsedeni s konkretno resničnostjo. Resnično mora biti nam,
sicer ni resnično.
Rečemo lahko: »Tale magnetofon je resničen,« kajti resničen je za nas
vse. Ima objektivno resničnost. Toda joga se ukvarja s subjektivno resničnostjo.
Subjektivna resničnost ni tako resnična kakor objektivna resničnost, toda
vendarle je resnična na svoj način.
Treba se je znebiti obsedenosti z objektivnim. Subjektivna
resničnost je prav tako resnična kakor objektivna resničnost, toda brž
ko jo dojamete, ji daste svoj vonj. Daste ji svoje ime, daste ji svojo
metaforo. In takšen način videnja ne more biti drugačen kakor individualen.
Tudi če nekdo izkusi isto stvar, bodo zapiski drugačni. Celo dve kači
se bosta razlikovali, ker metafora pride od dveh različnih posameznikov.
Na primer, Mohamed si boga ni mogel zamisliti kot »sočutje«. Sočutja v
njegovem okolju sploh ni bilo. Vse je vlivalo strah, bilo je nevarno,
tako da si je bilo treba boga zamisliti drugače. Potujoč iz ene dežele
v drugo, v nenehnem klanju; ljudi je v Mohamedovi okolici niso mogli dojeti
boga, ki ne bi bil krut. Bog, ki ni bil krut, sočuten bog, bi jim bil
neresničen, kajti ta koncept ni ustrezal njihovi resničnosti.
Hindujec gleda boga skozi svoje okolje. Narava je čudovita, zemlja je
rodovitna. Rod je globoko zakoreninjen v zemlji. Vse teče in teče v določeno
smer, v zelo počasnem gibanju, prav kakor Ganges. Ne vliva strahu in ni
nevaren. Zato je hindujski bog Krišna, ki pleše in igra na flavto. Ta
podoba pride iz okolja, iz uma določene rase in njenih izkušenj.
7. poglavje
Razsvetljenje: neskončen začetek
Meditacija je potovanje navznoter. Potovanje je neskončno, neskončno
v smislu, da se vrata odpirajo in kar naprej odpirajo. . . Dokler vrata
sama ne postanejo vesolje. Meditacija vzcveti in cveti, dokler razcvet
sam ne postane vesolje. Potovanje je neskončno: začne se, a se nikdar
ne konča.
V razsvetljenju ne obstajajo stopnje. Ko enkrat je, potem je. To je tako,
kakor da bi skočili v morje čutenja. Ko skočite, postanete eno z morjem,
kakor postane eno z njim kaplja, ki pade vanj. Vendar to ne pomeni, da
ste spoznali ocean.
Trenutek je popoln: trenutek odvrženja ega - trenutek odstranitve ega,
trenutek brez ega - je popoln. Kar zadeva vas, je popoln. A kar zadeva
morje, kar zadeva božansko, je to le začetek in konca ni.
Eno stvar si zapomnite: nevednost nima začetka, toda ima konec. Ne morete
vedeti, kje se začenja vaša nevednost. Vselej jo najdete; vselej ste sredi
nje. Začetka ne poznate: začetka ni.
Nevednost nima začetka, toda ima konec. Razsvetljenje ima začetek,
toda nikdar se ne konča. In obe točki postaneta eno; obe sta eno. Začetek
razsvetljenja in konec nevednosti je ena sama točka. Je ena sama
točka, nevarna točka z dvema obličjema; eno lice gleda k brezzačetni nevednosti,
drugo lice gleda k začetku brezkončnega razsvetljenja.
Tako dosežete razsvetljenje, a ga vendar nikdar ne dosežete. Pridete
do njega, padete vanj, postanete eno z njim, toda še zmeraj obstaja širno
neznano. In to je tisto lepo v njem. To je njegova skrivnost.
Če bi bilo v razsvetljenju vse znano, ne bi bilo nič skrivnostnega. Če
bi vse postalo znano, potem bi vse skupaj postalo grdo. Potem ne bi bilo
nobene skrivnosti; vse bi bilo mrtvo. Zato razsvetljenje ni »vedenje«
v tem smislu. To ni vedenje kot samomor. To je vedenje v smislu, da je
odpiranje v večje skrivnosti. »Vedeti« tedaj pomeni, da ste spoznali skrivnost,
da ste se zavedeli skrivnosti. Ne pomeni pa, da ste jo rešili: ni tako,
kakor da bi bila matematična formula in je nato vse znano. Nasprotno,
poznavanje razsvetljenja pomeni, da ste prišli do točke, kjer
je skrivnost postala najvišja.
Spoznali ste, da je to najvišja skrivnost; spoznali ste jo kot skrivnost.
Zdaj je postala tako skrivnostna, da nimate niti upanja, da bi jo rešili.
Tedaj se odpoveste vsemu upanju. Vendar pa to ni obup; to ni brezupnost.
To je samo razumevanje narave skrivnosti.
Skrivnost je takšna, da je nerešljiva; skrivnost je takšna, da je absurdno
že samo prizadevanje, da bi jo rešili. Skrivnost je takšna, da je nesmiselno
prizadevati si, da bi jo rešili z intelektom. Prišli ste do meja svojega
mišljenja. Zdaj mišljenja ni več. In začne se vedenje.
Vprašanje:
»Ali pride transcendenca z odprtjem sahasrare?
Ne, transcendenca je onstran odprtja. Toda razsvetljenje ima dvoje konotacij.
Prvič, umirajoči um - um, ki je na koncu, um ki bo umrl, um, ki
je prišel do svojega vrhunca, um, ki je prišel do svojega konca - dojame
razsvetljenje. Toda pojavila se je pregrada in zdaj um ne more
iti preko nje. Um ve, da je to konec in s svojim koncem um tudi ve, da
je konec trpljenja. Um spozna tudi konec delitve, um spozna tudi konec
konflikta, ki je obstajal. Vse to se konča in to um dojame kakor razsvetljenje.
Toda to še zmeraj dojema um. To je torej razsvetljenje, kot ga dojema
um.
Ko um izgine, tedaj se dogodi resnično razsvetljenje.
Tedaj ste presegli, vendar pa o tem ne morete govoriti, o tem ne morete
ničesar reči. Zato Lao Ce pravi: »Vse, kar se da povedati, ne
more biti resnično. Tisto, kar se lahko pove, ni resnično in resnice se
ne da povedati. Samo toliko se lahko pove in samo toliko je resnično.«
In to je zadnja trditev uma. Ta zadnja trditev ima smisel, veliko smisla,
vendar pa to ni transcendenca. Smisel je še zmeraj omejitev uma. To je
še zmeraj mentalno; to je še zmeraj dojeto skozi um.
To je kakor plamen, plamen v svetilki, ki bo vsak trenutek ugasnila.
Tema se spušča: prihaja tema, kroži vse bliže in bliže. Plamen umira,
prišel je do samega konca svojega obstoja. Tedaj pravi: »Zdaj je tema.«
in ugasne. Tedaj je tema postala popolna in celovita. Toda zadnjo trditev
umirajočega plamena je spoznal plamen: tema ni bila popolna, kajti plamen
je še bil, svetloba je še bila. Temo je dojela svetloba.
Svetloba pa v resnici ne more dojeti teme. Svetloba lahko dojame
samo svoje lastne omejitve, onstran tistega pa je tema. Tema
je prihajala vse bliže in bliže, luč je umirala. Zmogla je še zadnjo trditev:
»Umrla bom,« in nato je bila tema. Tema je prihajala in prihajala. Tedaj
je luč izrekla svojo zadnjo trditev in ugasnila, tema je bila popolna.
Trditev je bila resnična, toda ni bila Resnica.
To je razlika med resničnim in Resnico. Resnica ni trditev. Plamen je
izginil in vlada tema. To, je Resnica. Zdaj to ni trditev: tema je. Trditev
je bila resnična, ni bila neresnična. Bila je resnična: tema je prihajala,
pritiskala, obkrožala. A kljub temu je trditev še zmeraj izrekla luč.
In trditev, ki jo izreče luč o temi, je lahko največ resnična - ni pa
Resnica.
Ko uma ni več, je Resnica spoznana: ko uma ni, Resnica je. In
ko um je, ste vi lahko bolj resnični, vendar pa ne Resnica; lahko ste
manj neresnični, toda ne morete biti Resnica. Zadnja trditev, ki jo izreče
um, bo najmanj neresnična, toda to je tudi vse, kar se da izreči.
Zato je med razsvetljenjem, kakor ga dojame um, in razsvetljenjem kot
takšnim, velika razlika, čeprav spet ne tako velika. Ko plamen umira,
ne manjka do njegove smrti niti en sam trenutek. Potem plamen ugasne in
obenem pride tema. Med obema stanjema ne mine niti en sam trenutek, toda
razlika med njima, je velika.
Umirajoči um na koncu vidi vizije - vizije tistega, kar prihaja. Vendar
pa te vizije dojema skozi metafore, slike, arhetipe. Um ne more dojeti
nič drugega. Um je izurjen v simbolih, nič drugega. Obstajajo religiozni
simboli, umetniški simboli, estetski, matematični in znanstveni simboli,
toda vse to so simboli. Tako je um naučen.
Kristjan bo zagledal Jezusa, toda umirajoči matematik, um, ki je bil izšolan
nereligiozno, ne bo v zadnjem trenutku videl nič drugega kakor matematično
formulo. Morda ničlo ali simbol neskončnosti, vsekakor pa ne Jezusa ali
Bude. Umirajoči Picasso v zadnjem trenutku morda vidi samo abstrakten
tok barv. To je njemu božansko. Božanskega drugače ne more dojeti.
Konec uma je torej konec simbolov in na koncu um uporabi najpomembnejši
simbol, kar jih pozna. Po tistem simbolov ni več, kajti uma ni več.
|