Saghafi Mohamed Mehdi, iranski študent farmacije v Sloveniji

Vera ni krompir, da bi jo izvažali

Lažje je ropati državo in manipulirati z družbo, če njeno mladino zasvojiš z alkoholom, drogo in zabavo.
V vsakern obdobju je proti pravičnemu toku tudi nepravični tok. Tako je danes in bo jutri. Kdo je danes voditelj nepravičnega toka na svetu, današnji faraon?

Iranec Saghafi Mohamed Mehdi je v Sloveniji študiral farmacjo. V času študija, ki se mu je predvsem zaradi jezikovnih težav zavlekel, so njegova proiranska in prošiitska prepričanja ostala neomajna. Zaljubil se je v našo naravo, predvsem gore. Samo na Triglavu je bil sedemnajstkrat, od tega dvakrat bos. V slovenščini je pisal pesmi in nekaj iranskih iz farsija prevedel v naš jezik. Domov se je vrnil konec leta 1998, a je pred kratkim spet prišel v Slovenijo, zaradi težav z nostrifikacijo magisterija.

 

 

Prvi prihod v Slovenijo je za vas, glede na to, da prihajate iz dežele z drugačno kulturo in moralnimi normami, verjerno predstavljal precejšen kulturni šok.
Niti ne, saj smo imeli pri nas, pred islamsko revolucijo leta 1979, podoben način življenja, kot ga imate vi. Mnoge naše ženske so bile oblečene zahodnjaško; tudi v mini krila. Imeli smo diskoteke in enak način zabave kot pri vas. Po konzumiranem alkoholu smo bili peti na svetovni lestvici. Imeli smo visok procent samomorov, veliko sirot, ločitev, korupcijo. Pravzaprav so bili način zabave, alkoholiziranost in razvrat mogoče še hujši kot pri vas.
Kdor je takrat hotel biti pravi musliman, kdor je posedoval ali bral knjige ajatolaha Homeinija ali knjige drugih revolucionarnih intelektualcev, je bil obsojen na smrt ali dolgo zaporno kazen. To gotovo ne predstavlja politične svobode. Islam se je ohranjal le ritualizirano, kot recimo v Saudski Arabiji, Turčiji, Egiptu, Maroku, bivši Jugoslaviji in drugje v današnjih islamskih državah. Država je bila pod popolnim nadzorom številnih obveščevalnih služb, predvsem SAVAK-a, v službi Cie.
Ker je bil Iran turistična velesila, ker je bogat z resursi, je kulturna, strateška in ideološka velesila, ga je poskušal Zahod kontrolirati in hkrati ropati. Lažje je ropati državo in manipulirati z družbo, če njeno mladino zasvojiš z alkoholom, drogo in zabavo. V času šahovega režima je Zahod poskušal na razne načine našo mladino in družbo nasploh potopiti v mlakužo svoje zahodne kulture. S tega stališča torej mi prihod v Jugoslavijo, razen kar se jezika tiče, ni predstavljal presenečenja.
Slovenci se imamo za zemljepisno razgledan narod in se radi naslajamo nad tovrstnim neznanjem drugih narodov Koliko poznamo Iran?
Na prvi pogled sta za vas Irak in Iran eno in isto. Vendar sta to kulturno, politično in zgodovinsko dve popolnoma različni državi. Mi Iranci govorimo perzijski jezik farsi, medtem, ko v Iraku govorijo arabsko. Razlika je podobna razliki med slovenščino in arabščino. Le pisavo imamo skoraj enako.
Sprašujete ali pri nas nimamo šol, da sem prišel študirat sem. Tako razmišljate v času satelitov, komunikacij, globalizacije in moderne civiliziranosti.
Ob imenu Iran se takoj spomnite na puščave, kamele, zakrite ženske, vročino, nerazvitost, primitivnost, revščino, dogmatizem, terorizem in fanatizem. Za to prepričanje, ki nima veze z resničnostjo, vsaj delno niste krivi sami. To je posledica naporov svetovne politike in medijev, vključno z vašimi, ki hočejo na tak način prikazati islamske države in muslimane v očeh ljudi, ki ne poznajo osnov geografije in islama. Moja želja je, da bi se ljudje tega ovedli. Po drugi strani pa nikakor ne trdim, da je v Iranu vse najboljše in idealno.
Resnica se torej glasi ...
Severni del Irana je tako zelen kot Slovenija. V notranjem delu so tudi puščave s posebnimi lastnostmi. Vzhodni del je bolj suh, medtem ko zahodni del bolj zelen, tako v hribovitem kot ravninskem delu. Razlika v temperaturi v istem času je na različnih koncih do 45 stopinj celzija. Vse leto se lahko kopate v Kaspijskem morju ali Perzijskem zalivu, seveda po pravilih islamske morale in tradicije.
Pri nas lahko smučate 11 mesecev na leto. Čeprav nimamo Jureta Koširja, je smučanje med moškimi in ženskami priljubljen, čeprav drag šport. Kot narod rokoborbe smo vseskozi v svetovnem merilu na prvem ali drugem mestu. Med ženskami so zelo priljubljeni športi tenis, badminton, odbojka, aerobika, jahanje, plavanje in streljanje.
Zahodnjaki muslimanske države pogosto povezujemo z verskim fanatizmom in terorizmom.
Med svojim študijem pri vas sem bil priča, osamosvojitvi Slovenije. Dovolj vam je bilo tega, da vas drugi nadvladujejo in vas črpajo. Hoteli ste sami izkoriščati svoje danosti, se razvijati in ohranjati svojo kulturo. To ni pravica le vas, temveč vseh narodov. Našo pot in želje so v času šahovega režima Amerika in številne zahodne države poskušale ovirati s pomočjo vojne, afer, sankcij in mafije. Pri tem so imele vsestranske koristi. Ali smo fanatiki in teroristi, če smo se pri tem, tako kot vi, upirali in se žrtvovali? Na žalost se danes isto dogaja v Alžiriji, Egiptu, Saudski Arabiji in skoraj vseh islamskih državah. Nič čudnega ni, da nam zahodne države iz jeze dajejo take nalepke.
Odkar ne obstaja več blokovska os Vzhod-Zahod se je izpostavila os Zahod-Iran. Po našem prepričanju je vaš politični sistem srednjeveški in v neskladju z logiko sodobne demokracije.
Iranci sodimo, da ima vsak narod pravico živeti tako, kot sam hoče. Nobena država nima pravice vplivati na drugo in ji vsiljevati svojo ideologijo in norme. O tem lahko odloča le narod sam. Odloči naj se na pravičnih volitvah. Mi smo se odločili, da hočemo živeti po islamskih načelih. Amerika, številne evropske države ter Sovjetska zveza so se temu v začele upirati, kar je pripeljalo do več kot milijon mladih žrtev, ogromno invalidov in vojne z Irakom, ki jo je sprogramiral Zahod z Ameriko na čelu. Tu smo imeli nadaljnji milijon žrtev in ogromno materialno škodo.
V naši kulturi ni sovraštva do drugih kultur in ljudi, tudi Američanov ne. Ne bomo pa dovolili, da oni v imenu demokracije in drugih priljubljenih izrazov, izkoriščajo druge narode in vplivajo nanje, ne le na Iran, ampak tudi na druge države. Sprašujem se, kakšen bi bil vaš odnos do Amerike, če bi razumeli to zgodbo.
Svet ima danes OZN in številne človekoljubne organizacije. Zaradi pravice veta pa imajo ZDA in nekaj drugih držav, v primeru, ko Varnostni svet. nekaj predlaga, možnost to preprečiti. To je zakon džungle. Ali imajo Američani to pravico zaradi jedrskih poskusov, bombardiranja Hirošime in Nagasakija? Katere vrednote odločajo, da irnajo nekatere države pravico veta, druge pa ne? Zakaj je ne bi imeli tudi Slovenci? Če verjamemo, da so vsi narodi in kulture enakopravni, ali mislite, da vi ne bi mogli biti dovolj pravični?
Zakaj ste se potem Iranci odločili za islamski režim, kjer ena oseba združuje vlogi duhovnega in političnega vodje?
To ni tako, kot si vi predstavljate. Mi smo skozi tisočletja doživeli vse vrste družbenih ureditev od perzijskega imperija do modernega kapitalizma. V soseščini smo opazovali izkušnjo komunizma. Vsa vodstva ali voditelji, ki so prišli na oblast, so veliko obljubljali; a nikoli v zgodovini, razen kratkih obdobij, ne najdemo neke normalne in idealne družbe. To pa zato, ker je vedno hotel normirati in oblikovati družbo človek, ki kot vemo ni popoln. Človeška družba potrebuje neko popolno normo, ki je ni napisal človek.
Mi verjamemo, da nam je dal Stvarnik, ki je ustvaril zemljo in človeka, mu ponudil optimalne možnosti za preživetje, prava navodila in norme za življenje. Demonstrirali so jih preroki od Adama prek Noeta, Abrahama, Mojzesa, Jezusa do Mohameda.
V Iranu smo se po mnogih grenkih izkušnjah, nas in drugih, odločili, da bomo živeli po teh, božjih normah. Zato je bila potrebna revolucija s številnimi žrtvami.
Islam je nadaljevanje poti Mojzesove in Jezusove postave. Kaj bi lahko Jezus, če bi živel sedaj, naredil proti številnim nepravičnostim v svetu? Proti Abrahamu in Mojzesu so bili nepravični faraoni, proti Jezusu Rimljani. Ravno tako so obstajali nepravični tokovi proti preroku Mohamedu. To nas uči, da je v vsakern obdobju proti pravičnemu toku tudi nepravični tok. Tako je danes in bo jutri. Kdo je danes voditelj nepravičnega toka na svetu, današnji faraon? Kdo ima pravico veta v OZN?
V islamskem sistemu družbenih norm ne diktira človek. Te so že določene s pomočjo božje oblasti. Ne zavzemamo se za nobenega človeka, niti ajatola Homeinija kot islamskega voditelja, niti preroka Mohameda. Islam ne dovoli zavzemanja za ljudi. Človek je svobodno bitje, ki ne sme normirati drugemu in ne sme biti normirano od drugega. Norma je že napisana v Koranu, v originalni Biblji in drugih originalnih svetih knjigah. Seveda so v Koranu napisane vse norme in pravila v celoti, saj je Koran celostna knjiga, ki vsebuje vsa pravila prejšnjih prerokov ter Mohameda.
Kakšna je torej bila vloga ajatola Homeinija in je drugih ajatolov?
Homeini je bil v svojem času mentor, ki je praktično delal po Koranu in bil zgled pravega muslimana. On si ni izmišljal svojih pravil in jih tudi nikomur ni diktiral. Ljudi je na božje norme le opozarjal in zato so ga imeli radi.
Ali ne koran, s tem ko opredeljuje in določa, omejuje človekovo svobodo v svetu brezmejnega bogastva in možnosti?
Vsako pravilo človeka omejuje. V islamu pravila obstajajo in se delijo na dva dela. En del obsega človekov odnos do sebe, drugi pa do družbe. V vsakem primeru ima človek svobodno voljo, da se odloča, in nihče mu ne more vsiljevati odločitve, da moli, se klanja, se drži posta ali drugih osebnih pravil. Tudi v odnosu do družbe je posameznik svoboden, da počne karkoli, dokler to ni na škodo drugih. Razlika je le ta, da to mejo svobode drugje določajo Clinton, Marx ali Kučan, pri nas pa Bog.
Pa še to. V Iranu imamo parlament in volitve za predsednika tako kot vi.
Govorite o veliki svobodi posameznika, vendar so ženske pri vas zelo omejene in nesvobodne. Lahko bi rekel, da so jim kršene osnovne človekove pravice.
Te človekove pravice je vzpostavil človek in so vaše človekove pravice. Zaradi človekove nepopolnosti lahko tu pride do napak. Pri vas nekoč kajenje v javnih prostorih ni bilo prepovedano, a se je potem zaradi velike škode, vaš parlament odločil, da se javnih prostorih ne sme kaditi. To je omejitev, ki jo daje človek. Ravno tako, so v Iranu ljudje odločeni za islam. Zanj sta se odločila oba spola. Po pravilih Korana se ženske ne smejo izzivalno oblačiti v javnosti. Tudi to je omejitev. Če je večina ljudi za to, je to njihova pravica. Pri vas omejuje človek, pri nas Bog. Danes razumete, da kajenje škoduje človeku, verjetno pa bi se sodobnemu kadilskemu zakonu v preteklosti smejali. Mogoče boste nekoč v prihodnosti razumeli, kakšno vlogo ima v družbi mini krilo.
Po Koranu imajo dandanašnji samo v Iranu ženske popolnoma odprte možnosti šolanja, udejstvovanja v vseh vrstah športov, pravico do ločitve, volilno pravico. Imamo številne delegatke v parlamentu in v ministrstvih. Ženske imajo iste imajo pravice kot moški. Seveda islam poudarja žensko vlogo matere v družbi. Če je mama, ravno tako kot oče, sposobna vzgajati in dajati dovolj topline družini, bodo v taki družini rasli pošteni intelektualci. Če ima možnosti, lahko dela tudi na drugih področjih.
A kolikor vem, v Ijubezenskem življenju niste mrtvi, za mini krili tudi radi pogledujete. Kako lahko kot dober musliman to pojasnite?
Katerikoli pogled na katerikoli stvar je odvisen od človekovega namena. Lahko prvi pogled ali tisoč pogledov povzroča ali ne povzroča strasti. Kot sem že povedal, smo imeli tudi v Iranu, v šahovem času, izzivalen način oblačenja. Ampak velik del naših žensk in moških se je temu upiral. Zato imamo danes drugačne kriterije: Sam se tudi zavzemam za njih.
V naši kulturi gledamo na ljubezen tako: Če imata dva človeka ne glede na to, od kod prihajata, vsaj polovico nazorov skupnih, potem zlahko živita skupaj. V nasprotnem primeru tega ni mogoče storiti s silo. Mislim, da to velja v vseh kulturah.
Je odnos do drugih ver, npr. kristjanov, Židov in drugih, v Iranu demokratičen?
Kdor se hoče ravnati po katerikoli veri ali ideologiji, je pri tem popolnoma svoboden. Z logičnimi argumenti lahko svobodno kritizira islam. Pri nas imajo kristjani, kot ostali, svoje cerkve, šole, predstavnike v parlamentu in lahko opravljajo svoje obrede. Medtem, ko v Ameriki in Evropi, torej tudi pri vas, navkljub širokoustenju o človekovih pravicah, muslimani nimajo džamij, ne morejo opravljati svojih obredov in nimajo predstavnikov v parlamentih. Kje je torej več demokracije? Zakaj se Zahod boji islama? Če želimo biti pravi muslimani, je pogoj, da priznamo Mojzesa, Jezusa, sveto Marijo in druge preroke. Kot muslimani verjamemo, spoštujemo in se držimo vseh pravil, ki so napisana v Bibliji, Talmudu in drugih preroških knjigah. Opazil sem, da vi in preostali svet, ne uporabljate originalne Biblije in Talmuda. Poudariti moram, da sta naša pot in naš cilj nadaljevanje Mojzesove in Jezusove poti. Verjmemo, da je bil Jezus tako kot Noe, Abraham, Mojzes in Mohamed prerok in da Bog nima sina. Bog ni bil rojen, nima žene in ga ne moremo definirati kot človeka.
Vaš pogled na muslimanske države, recimo Afganistan, Palestino ter dogajanje na Bližnjem vzhodu, je pogosto zelo nenavaden. Ali lahko podaš neko splošno pojasnilo?
Vsi vemo, da kjer koli živijo muslimani, imajo težave in / ali žrtve. Zakaj?.Muslimani so se začeli po islamski revoluciji v Iranu nekako prebujati. To je postalo Zahodu prenevarno, tako ekonomsko, kulturno, ideološko in strateško. Če bi vsi muslimani svoj odnos do Amerike in tujega ropanja rešili kot v Iranu, bi lahko postali prva velesila na svetu. Tu ne govorimo o muslimanski uniji kot o Evropski uniji. Ideološko je po razpadu komunizma v svetu nastala praznina, ki naj bi jo zamenjal islam. Zato poskušajo Američani v katerikoli muslimanski državi preprečiti razvoj islamizacije in izvoz le-te v druge države. Pri tem delujejo po dveh metodah. Ena je ta, da po vsem svetu s pomočjo rnedijev posredujejo lažne informacije in nepravilne podatke o islamu. Drug model je oblikovanje islama v tako obliko, ki jo lahko nadzorujejo. Dovoljujejo džamije, molitve in druge obrede, ampak v izvedbi njihovih duhovnikov - izdajalcev. Tipičen primer so Talibani, ki imajo popolno podporo Amerike skozi Pakistan, uradno in neuradno, da bi tam modelirali tak islam, kot je njim všeč. Isto so Američani poskušali v Palestini s pomočjo Arafata, s pomočjo Fikreta Abdiča v Bosni, v Alžiriji, Turčiji in drugih islamskih državah.
In kdo je kriv za tako močno protimuslimansko delovanje Amerike in Zahoda?
Dejstvo je, da vera ni krompir, da bi jo lahko izvažali. Tega zahodnjaki ne razumete in to povzroča že dolgoletno trpljenje. Američani samo zaradi svojega ekonomskega interesa, nočejo, da bi muslimani postali gospodarji samih sebe in vzor drugim narodom. Ravno tako se nas muslimanov, ker imamo zelo močne argumente, boji krščanstvo kot institucija in židovstvo.
Ali ni tvoje razumevanje židovske moči in vplivnosti paranoično? Kako razumeš razmerje Židje-Američani?
Tu ne bi govoril o pravih Židih. Seveda imajo pravico do svoje vere, tako kot drugi. Židje, ki danes vodijo izraelsko politiko, izhajajo iz cionizma, ki na račun pravih Židov mažejo celotno svetovno politiko in pomembno vplivajo nanjo, razen v Iranu seveda. Vemo, da je po nekaterih podatkih danes v ZDA več kot 60 odstotkov senatorjev Židov. Ravno tako v mnogih drugih državah obvladujejo politične modele in medije. Slišal sem, da na primer pri vas skozi POP T'V, ki je z več kot 60 odstotki v rokah ameriških lastnikov. Če mislite, da bodo posredovali novice proti ameriškim interesom se motite.
Kaj bi se lahko zgodilo, če bi Perzijci pokazali, da imamo v svoji sveti knjigi Slovenijo za obljubljeno deželo, in bi z vami delali kot izraelska politika s Palestinci? Kaj, če bi to počele vse kulture v odnosih ena do druge?
V kakšnem stanju je bil Iran, ko ste se po osmih letih vrnili?
Tako, kot drugje po svetu, se je tudi v Iranu v tem času zgodilo veliko sprememb. Embargo nas ni prehudo prizadel. V trgovinah je mogoče dobiti skoraj vse, kot pri vas. Presenetilo pa me je, koliko mladih hodi v džamije.
Opazil sem, da svetovne sile z Ameriko na čelu, ki so bile z nami preko Iraka v osemletni vojni, sedaj vodijo proti nam na različne načine aktivno kulturno vojno.
Doma sem imel možnost spremljati volitve, ki so barometer stanja v družbi. Sodelovalo je 21 strank in pomembnejše od tega, katera stranka je zmagala, se mi zdi je dejstvo, da se je volitev udeležilo več kot 80% volilcev. To pove, da so ljudje aktivni in se obnašajo odgovorno, kot skoraj nikjer drugje v svetu.
V Sloveniji ste izpostavljali svojo iransko identiteto. Ste se pri nas vseeno navzeli evropskosti?
Tisti, ki so me poznali že od prej, so bili veseli, da sem v takih razmerah ostal isti in se nisem navzel slabih evropskih navad. Ljudje s katerimi sem na novo navezoval stike, so me težje sprejemali, saj niso vedeli, kaj naj od mene pričakujejo.
Ali bi za konec povedali, zakaj ste se na Triglav povzpeli bosi?
Iz treh razlogov. Kot pravi vzhodna alternativna medicina imamo na podplatih živčne končiče, ki so povezani z vsemi organi. Ko hodimo bosi te končiče in posledično vse organe aktiviramo ter s tem opravljamo notranjo masažo.
Kot drugo sem želel na svoji koži občutiti kako so se ljudje počutili, ko so včasih hodili bosi. Tako se, in to je tretji razlog, vzpostavi bolj neposreden odnos do narave in večji užitek.

 

V IMENU BOGA

Tukaj Triglav z lepoto lastne postave
kliče črne in bele oblake v osvajanje.
Lahkokrilni oblaki ob sončnem žarku
okrog Triglava pojejo in plešejo,
oj, moj Bog.

Kakšno je to veselje,
kakšno kričanje,
kakšen je to ples,
ki se končuje s solzami?

Tu si ta šibki človek
s strahom in presenečenjem
ogleduje to dramo.
In ostane v temnem,
nerazumnem mišljenju,
ali ostane v nesrečni smrti.

 

sobotna priloga ; Delo, 22. aprila 2000 ; david cigoj